Spoorwegen
(2014)
2

 
 
Niets uit deze website mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt, door middel van kopie, op digitale of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van auteur en/of webmaster.
 
 
05-08-2014         5527      Captrain, PB 05, 6609, gtr. in richting Breda, Roosendaal (± 10.55 u.)
 
 
05-08-2014         5525      CrossRail, DE 6314, gtr. 43556, Roosendaal (± 10.05 u.)
 
 
05-08-2014         5522      DBS, 6516+6518, gtr. 48570, Roosendaal (± 08.20 u.)
 
 
04-08-2014         5521      NMBS, 2812, tr. IC 1246, na opheffing te Roosendaal (± 17.20 u.)
 
 
04-08-2014         5519      Gezicht op 1e en 2e perron station NS en nieuwbouw (achterzijde, oost) te Breda
 
 
03-08-2014         5515      Gezicht op gevel Antwerpen Centraal (zijde Keijserlei)
 
 
03-08-2014         5508      Gezicht op gevel Antwerpen Centraal (perronzijde)
 
 
01-08-2014         5503      Locon, 203.160-7, gtr. 50599 (De Kragge-Tilburg), Zegge (± 11.55 u.)
 
 
01-08-2014         5497      DBS, 6465+6464, gtr. 43538, Roosendaal (± 10.25 u.)
 
 
17-07-2014        5485     RRF, MRCE 653-05, gtr. 46707, Breda Takkebijsters (± 15.55 u.)
 
 
17-07-2014        5482     DBS, 1604, gtr. in richting Kijfhoek, Breda Takkebijsters (± 14.00 u.)
 
 
17-07-2014        5479     CapTrain, 186.048, proefrit ICR, Wgm – Otw v.v., Breda Takkebijsters (± 12.35 u.)
 
 
17-07-2014        5477     DBS, 1614, gtr. 61071, Dordrecht Zuid (± 11.45 u.)
 
 
17-07-2014        5476     NMBS, 2824, gtr. 44600, Dordrecht Zuid (± 11.45 u.)
 
 
16-07-2014        5468     NMBS, 1891 en 1840, tr. IC 4539 (met rijtuigen M4), Wildert (± 17.15 u.)
 
 
16-07-2014        5467     CapTrain, 6601, gtr. 47607 (Geleen - Antwerpen), Wildert (± 17.10 u.)
 
 
16-07-2014        5463     DBS, 1614+1616, gtr. 61071, Oudenbosch (± 12.10 u.)
 
 
16-07-2014        5462     RRF, MRCE 653-05, gtr. 46704, Zegge (± 11.05 u.)
 
 
16-07-2014        5460     DBS, 6469+6464, gtr. 48575 Zeebrugge – Osnabruck, leeg Volkswagen, Zegge (± 10.30 u.)
 
 
15-07-2014        5454        NMBS, 2832, tr. IC 1245, bij aankomst te Roosendaal (± 17.45 u.)
 
 
15-07-2014        5451     DBS, 189 050-8, gtr. 45727, Roosendaal (± 17.25 u.)
 
 
15-07-2014        5450     DBS 1616, gtr. 61702, Roosendaal (± 17.20 u.)
 
 
15-07-2014        5449     NMBS, 2815, tr. IC 1246, bij vertrek te Roosendaal (± 17.10 u.)
 
 
14-07-2014        5444     DBS, 6506+6512, gtr. 48571, Roosendaal (± 17.45 u.)
 
 
14-07-2014        5445     DBS, 1616, gtr. 46251, Roosendaal (± 20.15 u.)
 
 
04-07-2014          5428      RRF, MRCE 653-05, gtr. 46704, Roosendaal (± 10.00 u.)
 
 
04-07-2014          5429       RRF, MRCE 653-05, gtr. 46704, Roosendaal (± 10.25 u.)
 
 
03-07-2014          5422      Arriva, Spurt 230, tr. 37746, Delfzijl (± 12.00 u.)
 
 
03-07-2014          5416      DBS, 6418, gtr. 62311, Loppersum (± 05.50 u.)
 
 
03-07-2014             5415        Arriva, Spurt 251, tr. 37705, Loppersum (± 05.40 u.)
 
 
 
De nieuwe fietsers en voetgangersbrug over het spoorwegemplacement te Roosendaal

Op zondag 22 juni 2014, om 10.30 uur, opende wethouder Cees Lok (what's in a name) de nieuwe fietsers- en voetgangersbrug (met de naam 'Passerelle) over het hele Roosendaalse spoorwegemplacement. De brug heeft geen verbinding met de twee perrons, maar geeft wel een bijzonder goed uitzicht over alle komende en gaande treinen. Over nut en noodzaak van de 'verkleinde kopie' van de spoorwegbrug bij Moerdijk (met een kostprijs van 5,5 miljoen euro) is in Roosendaal al heel wat discussie geweest, maar dat laten we op deze plek maar even buiten beschouwing. Als fotograaf heb je in elk geval zowat het rijk alleen. Aan weerszijden is de brug voorzien van twee meter hoge glasplaten, zodat een keukentrapje voor het maken van foto's uitkomst kan bieden, hoewel niet per se noodzakelijk als je maar haaks op de glaswand blijft fotograferen.

Vanaf de brug was de Benelux van Antwerpen naar Den Haag van 11.12 uur de eerste reizigerstrein om te fotograferen. De eerste goederentrein was een lege afvaltrein naar De Kragge.
 
 
22-06-2014            5364            Locon, 203.160-7, gtr. 50596 (Rsd-De Kragge), Roosendaal (± 10.55 u.)
 
 
23-06-2014            5379            Strukton, 303001, gtr. steenslagwagens, bij aankomst te Roosendaal (± 16.50 u.)
De volgende dag gingen de steenslagwagens achter de locomotieven NMBS 7771+7779 naar Belgie (zie foto 5385).
 
 
23-06-2014            5380            NMBS, 2834, gtr. 46257, Volvo-onderdelen, Roosendaal (± 17.00 u.)
Duidelijk is te zien dat een appartementengebouw van vijf etages ongeveer even hoog is als het Roosendaalse stationsgebouw.
 
 
24-06-2014            5385            Captrain, 6605, gtr. 47729, Roosendaal (± 09.55 u.).
Rechts wachten NMBS 7771+7779 met een lege steenslagtrein op het vertreksein na aankomst van tr. IC 1218 uit Brussel.
 
 
24-06-2014            5386            NMBS, 2832, tr. IC 1218, Roosendaal (± 10.00 u.)
 
 
24-06-2014            5387            RRF, 1101, gtr. 46704, Roosendaal (± 10.20 u.)
 
 
24-06-2014            5388            NMBS, 2825, gtr. 44600, Roosendaal (± 10.40 u.)
 
 
24-06-2014            5389            Locon, 203.160-7, gtr. 50596 (Rsd-De Kragge), Roosendaal (± 10.50 u.)
 
 
24-06-2014            5390            Locon, 203.160-7, gtr. 50596 (Rsd-De Kragge), Roosendaal (± 11.00 u.)
 
 
26-06-2014                5394                RRF, 1101, gtr. 46704, Roosendaal (± 10.25 u.)
 
 
26-06-2014                5395                NMBS, 2836, gtr. 44600, Roosendaal (± 10.45 u.)
 
 
26-06-2014                5396                Locon, 203.160-7, gtr. 50599 (De Kragge-Rsd), Roosendaal Gastelseweg (± 11.25 u.)
 
 
Overigens is de nieuwe fietsers- en voetgangersbrug nog niet helemaal gereed. In het open stuk rechts komt nog een lift, terwijl het grote vierkant wordt uitgerust met een 'kunstwerk' in de vorm van een boom. Al op donderdag 26 juni begon het opbreken van alle verharding rond de trap. Waarom eigenlijk eerst alles netjes bestraten en dan weer opbreken. Kost het al geen geld genoeg? Ook moet er nog een fatsoenlijke trap vanuit de Stationsstraat worden aangebracht. Het hoogteverschil bedraagt immers twee meter.
 
De trap met aan weerszijden richels om een fiets omhoog of omlaag te brengen is beslist niet ontworpen door iemand die dagelijks naar of van zijn werk fietst. De richels liggen namelijk veel te dicht bij de leuning. Je moet een fiets altijd schuin houden om verder te komen. En dan te weten dat een richel juist achter de poten van het zware afsluitportaal begint. Je blijft er altijd met een trapper achter haken. De eerste lak is er dan ook al af. Waarom de richels niet in het midden van de zes meter brede trap zijn geplaatst, zodat je als links- of rechtshandige fietser vrijuit kunt bewegen, mag Joost weten!
 
Tot zover even deze korte reportage van de nieuwe fotoplek in Roosendaal. Zoals twee plaatjes laten zien, is het mogelijk eenzelfde goederentrein zowel vanaf de brug als bij de overweg 'De Schuiven' te fotograferen. Andere beelden tonen dat goederentreinen of op spoor 2 of op spoor 7 binnenlopen. Dat is per dag verschillend, dus opletten.
 
 
03-06-2014                5197                DB, 189.075-5, gtr. 45627, Roosendaal (± 17.20 u.)
 
 
31-05-2014                5188                SGB, SHM 5 ‘Enkhuizen’, MBS 6 ‘Magda’, SCM ‘Bébert’ en SGB 3 ‘Bison’ met trein 509 nabij Nisse.
 
 
31-05-2014                5187                SGB, SCM ‘Bébert’ en MBS 6 ‘Magda’, met trein 508 nabij Nisse.
 
 
31-05-2014                5186                SGB, SMMR, NS 2225, met trein 507 nabij Nisse.
 
 
31-05-2014                5180                SGB, SCM ‘Bébert’, bij vertrek met goederentrein te Hoedekenskerke.
 
 
31-05-2014                5175                SGB, SCM ‘Bébert’ en SGB 3 ‘Bison’, met goederentrein bij aankomst te Hoedekenskerke.